April 9, 2011

Panduan Menu Plan Diet SD2!!!

Assalmualaikum...

Buat pengguna SD2 terutama khasnya buat mereka yang berdaftar di bawah saya...di sini saya ceritakan lanjut antara menu2 yang boleh anda ambil semasa program plan diet ini berjalan. Apa yang penting mula2 sekali kita perlu tahu setiap orang bahawa kadar metabolisma badan masing2 tidak akan sama. Apa yang harus/perlu anda buat ialah dengan mengikuti saranan kami sebaik mungkin sekurang2nya mencuba 2 tin...dengan kata lain pada minggu pertama dan kedua atau sehingga sebulan(4tin)..tetapkan matlamat anda...setkan dalam minda kita ingin berubah ke arah kehidupan lebih sihat bila kita berusaha mencapai berat badan ideal bukan HANYA untuk beberapa bulan tetapi jangkamasa yg lama ingin mengekalkan berat badan tanpa kesan menggeleber di mana setiap bahagian badan anda turut sama berkurang...kerana berat badan yang ideal pasti menyumbang banyak manfaat terutama dari segi kesihatan anda juga selain bertambah keyakinan diri dan keceriaan dalam hidup anda.

PERLU DIINGAT KADAR KARBOHIDRAT YG DIBENARKAN CUMA SEKITAR 20-35gm ini termasuk pengambilan karbohidrat dalam 8 skop SD2....4 x pengambilan dengan waktu konsisten sehari untuk hasil yang maksima mungkin(6gm karbohidrat).

Antara menu yang boleh diamalkan:
BREAKFAST:
1)Telur:Bagi yang sukakan telur boleh sediakan sarapan pagi anda dengan 2 biji telur separuh masak(2gm) @sramble egg @ omelet. Jika mahukan kicap sebagai penambah rasa memadai 1 s/b(1.3gm)

2)Jenis sosej boleh pilih yg kurang kandungan karbohidrat-biasa 2 ketul(8gm)boleh dihidang secara kukus,grill,goreng @rebus.

3)Mix salad menggunakan HEINZ SALAD CREAM(15 gm per serving mengandungi karbohidrat 3 gm berbanding LADY'S CHOICE 3.4gm)-cth;salad,kubis putih(1 cawan 4 gm),brokoli(1 cawan 5gm),timun(1 cawan 3gm),tomato(1 biji 5gm),asparagus -campuran sekadar di ambil kadar secawan. Sukatan 1 cawan sekitar 4-6 gm jika gunakan secara berhemah.

LUNCH/DINNER:
1)Segala jenis ayam,ayam turkey atau daging lembu @kambing(buangkan lemak)boleh dimasak sup,tomyam,panggang  atau digoreng,cth ayam panggang 1/4 ekor(0gm karbohidrat); 1 bowl sup kambing(0 gm) .Buat peminat ayam KFC(ambil jenis original kerana tidak bertepung berbanding spicy namun jangan menggunakan sos cili or tomato kerana kandungan karbohidrat agak tinggi jika dirujuk pada label nutrisi pada botol namun mengikut jenama tertentu). Penggemar Western food pula anda masih boleh menikmati beef steak,chicken chop cuma kena awasi pada sosnya jgn berlebihan dan abaikan pengambilan kentang sama bentuk wedges,kentang putar atau fries

2)Segala jenis ikan ,sotong ,ketam atau udang boleh digoreng,ikan dikukus lebih baik,jika dimasak gulai hanya menggunakan sedikit santan dalam keadaan sederhana pekat. Cth gulai ikan kembung seekor (0.5gm).

3) Jenis2 tauhu ada tauhu blok(1/4 blok 2.4gm) yang biasa atau tofu telur(1 piece 2gm):2 keping anggaran 4gm.

4)Sebaik2 minuman pula air kosong atau air teh hijau.

5) Cukupkan pengambilan 2 liter air.

***PERHATIAN:APA YANG PENTING ANDA CUMA  PERLU AWASI KADAR PENGAMBILAN SUMBER KARBOHIDRAT YG BETUL JUGA ELAKKAN SAYURAN JENIS BERUBI,BUAH2AN,MINUMAN MANIS SEMASA MENGIKUTI PLAN INI DAN SENTIASA MERUJUK KONSULTAN YANG BERTAULIAH!!!

Selepas anda mencapai berat ideal...fasa pengekalan boleh mengambil menu berikut:

Selepas menggunakan SD2 dan mendapat berat badan yang ideal, pilihlah makanan dari kumpulan makanan dibawah yang kandungan kalori yang rendah tetapi tinggi kandungan vitamin dan elemen-elemen yang baik untuk badan. Dengan cara ini anda dapat memperbaiki kesihatan anda dan mengelakkan berat badan naik.

PROTEIN:
Ayam tanpa kulit
Ayam Belanda (Turkey)
Venison (daging rusa)
Daging lembu
Telur
Seafood
Daging Kambing
BIJIRIN:
Bijirin gandum
Bubur Oats
Roti (Whole wheat breads) - warna coklat
Beras Perang (Brown Rice)
Kekacang
KEJAYAAN ANDA  MENJADI KEPUASAN KAMI
Best Regards:
~Wellness Consultant House Alpha Lipid & SD2 Club~
~Hasira / ID:186227 / HP:013-6406625~
~Emel:sirasain_homebiz@yahoo.com~

0 comments:

 
Designed by Whitey Mommy