May 26, 2009

Cerita G6PD???


Inilah dia kacang terlarang utk pesakit G6PD(broadbean/kcg parang)!!!
 

Actually mahu posting perkara lain tapi terbaca pasal kisah pesakit G6PD....perlu buat yang mengikut keutamaan dahulu demi anakku...teringat2 kisah 9 tahun dulu2...menanti detik kelahiran anakanda pertama yang diberi nama Ayyub Solihin...beberapa jam selepas itu kami dikhabarkan berita anak kami pesakit G6PD(dah la yg sulong...masa itu blur sangat2)....dia ditahan di wad HUSM selama 10 hari akibat jaundice yang memang berkait rapat...pagi2 kena chek darah!

Alhamdulillah kami redha dan terima...bukan apa hanya ujian sekecil ini..kurang2nya penyakit ini(masa itu ingatkan sejenis penyakit) tidak kronik...tak tega melihat anak kecil deritai penyakit kronik...kecik2 dah berumah di hospital.. terlantar di wad...jantung berlubang,kanser hati dll...apa yang penting utk pesakit G6PD...HANYA perlu WASPADA SELALU...apa yang tak boleh dimakan langsung....apa yang perlu dihindarkan !!!

Bukan kerana apa maklumat penting bagi diriku bila alami pengalaman sama...ibu kepada seorang anak yang mengidap G6Pd sejak lahir(sejak itu ibu perlu banyak membaca,mengumpul info)...banyak pemantauan perlu diberi kepada Abg Long..sebab itu kami rela... selama ini pun perlu memantau(selalu pesan jgn makan kacang parang walau sesiapa pun bagi..walau berkali2 dia bertanya kenapa tak boleh makan mcm org lain..ini tak boleh hidu dan macam2 lagi)..insya-allah ibu dan abah akan mencari penawar terbaik...rupanya dah jumpa dan terminum pun!!!

Alhamdulillah gembira sangat2 kalau berita ini yang baru baca dari blog upline kami En.Wan Hamidi...iaitu susu kolostrum terbukti boleh menyelesaikan derita seorang pesakit G6PD..bagai pucuk dicita ulam mendatang....kami dah amalkannya sejak 3 bulan lebih..memang ada perubahan!

Sebelum ini mari kita tengok apa itu G6PD...moga diriku menjadi ibu yang lebih peka tentang masalah kesihatan anakanda tercinta yang sejak lahir menjadi pengidap G6PD!!!


Glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency is an X-linked recessive hereditary diseaseglucose-6-phosphate dehydrogenase (abbreviated characterised by abnormally low levels of G6PD or G6PDH), a metabolic enzyme involved in the pentose phosphate pathway, especially important in red blood cell metabolism. Individuals with the disease may exhibit nonimmune hemolytic anemia in response to a number of causes, most commonly infection or exposure to certain medications or chemicals. G6PD deficiency is closely linked to favism, a disorder characterized by a hemolytic reaction to consumption of broad beans, with a name derived from the Italian name of the broad bean (fava). The name favism is sometimes used to refer to the enzyme deficiency as a whole, although this is misleading as not all people with G6PD deficiency will react to consumption of broad beans. G6PD deficiency is the most common human enzyme defect.
G6PD (Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.

Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang selalunya dialami oleh bayi lelaki. Para ibubapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalami kekurangan G6PD ini kerana pada dasarnya ia tidak merbahaya. Komplikasi hanya akan terjadi jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses homolisis di dalam darah.

Setiap bayi yang baru dilahirkan, contoh darah meraka akan diambil untuk dianalisis seperti jenis darah, kekurangan G6PD tahap bilirumin dan sebagainya. Selalunya bayi yang mengalami G6PD akan mendapat jaundice (demam kuning) pada hari pertama kelahiran lagi. Jika tahap bilirumin terlau tinggi sehingga tidak dapat diterima oleh bayi, permindahan darah mesti dilakukan. Biasanya darah akan diambil dari bapa bayi tersebut.

Ubat-ubatan yang boleh menghasilkan homolisis adalah seperti di bawah ini.



Antara senarai makanan, ubat-ubatan yang harus dielakkan oleh pengidap G6PD defisiensi:

Ubat-ubatan yang boleh menghasilkan homolisis adalah seperti di bawah ini.
Anagelsik & Antipiretik :-

Asetanilid
Asid Asetilsalisilik
Aminopirina
Antipirina
Fenasetin

Antimalaria:-
Klorokuina
Pamakuina
Pentakuina
Plasmokuina
Primakuina
Kuinakrina
Kuinina
Kuinosida

Nitrofuran:-
Furaltadon
Furazolidon
Nitrofurantoin
Nitrofurazon

Sulfonamida:-
Asetilsulfanilamida
Sulfisoksazola
Sulfametlsipiridina
Sulfapiridina
Sulfatiazola

Sulfon:-
Dapson (DDS)
Sulfokson

Ubat Lain:-
Dimerkaporl
Metilena Biru
Asid Nalidiksik
Orinase
Asid Para-aminosalisili (PAS)
Fenilhidrazina
Kuinidina
Vitamin K

Makanan Yang Mudah Menyebabkan Homolisis:-

Kacang Parang (Fava Bean)

Lain-Lain:-
Ubat Herba Chuan Lin
Ubat Herba Ngau Wong
Ubat Gegat (bayi dilarang memakai pakaian yang terdedah kepada ubat gegat atau menghidu ubat gegat)
 


Penting:

Ibubapa kepada bayi atau sesiapa sahaja yang mengalami kekurangan G6PD handaklah memberitahu doktor setiap kali menerima rawatan bagi mengelakkan penggunaan ubatan yang mengandungi agen-agen seperti di atas. Cuba juga elakan diri daripada memasuki kawasan yang diketahui mempunyai unsur-unsur ubat gegat seperti di tandas awam. Pengidap mungkin akan mengalami sesak nafas jika cukup lama menghidu ubat gegat tersebut.

Biasanya apabila meningkat dewasa, seseorang yang mengalami kekurangan enzim G6PD kan dibekalkan dengan "rantai perubatan" yang menandakan pemakainya adalah kekurangan G6PD. Ini boleh membantu jika berlakunya kecemasan di mana pemakainya tidak dapat memberitahu sediri doktor yang merawatnya.

 

Soaljawab kesihatan:

1)Saya diberitahu anak saya mengalami kecacatan G6PD. Apakah iang dimaksudkan kecacatan G6PD?


G6PD bererti Glukosa-6-fosfat-Dehidrogenase. Kecacatan G6PD adalah penyakit warisan yang akan menyebabkan anemia hemolitik (anemia yang disebabkan oleh peningkatan sel darah merah yang pecah). Ia akan menyerang sekiranya penghidap terdedah kepada makanan atau ubatan tertentu.




2)Bolehkan kecacatan G6PD dirawat?

G6PD adalah penyakit warisan maka ianya kekal seumur hidup. Tidak ada sebarang rawatan khas. Walaubagaimanapun, sekiranya penghidap mengambil langkah berjaga-jaga mereka berpeluang hidup dengan normal. Penghidap perlu mengelakkan perkara-perkara di bawah:
1. Ubatan dan herba China seperti Rhizoma Coptidis (huang lien), Calculus Bovis (neu huang), Flos Chimonanthi Praecocis (lei mei hua), Flos Lonicerea (kam ngan fa) dan Margarita.
2. Ubatan seperti sesetengah Antipyretics dan Antibiotik (Nitrofurantoin, Nalidixic Acid, Sulfamethoxazole, Trimethoprim), Antimalaria (Primaquine) dan Antispamodic (Phenazopyridine). dapatkan nasihat doktor berdaftar dan maklumkan maklumkan jururawat atau kakitangan perubatan sebelum mengambil sebarang ubat.
3. Kacang parang dan produk-produk berasaskannya.
4. Pendedahan terhadap ubat gegat (Naphthalene) dan produk-produk yang mengandungi Naphthalene

3)Salah seorang anak lelaki saya mengalami kecacatan G6PD manakala yang lain adalah normal. Saya mempunyai kawan yang mempunyai bilangan anak seperti saya tetapi hanya anak lelaki sahaja yang mengalami kecacatan G6PD. Mengapa hanya anak lelaki sahaja yang menghidap penyakit ini?

Oleh kerana anda mempunyai satu kromosom X yang normal dan 1 kromosom X yang tidak normal, anda tidak akan mengalami penyakit ini. Anda adalah pembawa dan anda akan mewariskan sama ada kromosom X yang normal atau yang tidak normal kepada setiap anak anda. Anak perempuan anda akan mewarisi kromosom X yang normal dari suami anda. Oleh sebab itu, anak perempuan anda adalah sebagai pembawa atau normal dari segi kromosom. Setiap anak lelaki mempunyai peluang 50% untuk mewarisi kromosom yang tidak normal. Oleh sebab itu anak lelaki lebih berisiko mendapat penyakit ini.


TESTIMONI TERBARU:

Di Seberang Jaya, Pulau Pinang pada petang semalam pula kami mendengar TESTIMONI pengguna yang amat menarik,(maaf saya tak sempat salin nama) tetapi seorang kanak-kanak berusia 4 tahun mengidap penyakit G6PD (iaitu sejenis masalah darah), beliau tidak boleh bau semburan racun nyamuk (ridsect dll), tak boleh makan kacang parang (broad bean) dan banyak masalah lain antaranya tidak boleh makan ubat-ubat tertentu. Dalam keadaan teruk, suatu hari anak ini termakan kacang tersebut kerana kawannya beri makan, akibatnya beliau kencing berdarah! Nasib baik sempat diselamatkan lebih awal.

Setelah ibunya berjumpa dengan Dr. Nik Ariff dari Kelantan dan menyuruh beliau mencuba Alpha Lipid Lifeline, maka keadaan anak ini jauh lebih baik. Setelah minum susu Alpha Lipid Lifeline maka beliau tiada masalah lagi, beliau boleh bau ubat nyamuk atau mana-mana masalah sebelum ini telah baik. Alhamdulillah! Alpha Lipid Lifeline memang elok untuk pesakit G6PD! Ia Selamat Untuk Semua!


p/s:Terimakasih kepada En.Wan Hamidi yg rajin update blognya walau sibuk terbang kesana kemari utk BP Alpha Lipid...moga kita dapat manfaat sama2!



Best Regards:
~Wellness Consultant House Alpha Lipid & SD2 Club~
~Hasira/ID:186227(013-6406625)~
~Emel:sirasain_homebiz@yahoo.com~

4 comments:

Anonymous said...

hyep..saya ade g6pd..dah besa agak2 ilang tak?saya dah 23thn skang..

WAN said...

anak sy bru umur 1 bulan..mksudnye baby lagi la..boleh ker minum suss alpha lipid ni yer..sbb dia ada G6PD

ezie eziean said...

Salam anak saya ada G6PD..so boleh ke anak saya minum susu ni..anak saya berumur 10bln baby lg..dan bagaimana cara minumnya..

EunSueYeong said...

ermmmm, im girl... but had a G6PD pun... hurm....

 
Designed by Whitey Mommy